breaking news

Het manco van de social media strategie van GLORY

October 20th, 2020 | by Redactie
Het manco van de social media strategie van GLORY
GLORY
0

GLORY heeft gisteren bekend gemaakt dat GLORY 76 werd uitgesteld na een positieve Corona test voor Badr Hari. Een hard gelach voor de promotie die toch al enige tijd in zwaar weer verkeerd. Hari is de absolute ster van GLORY met onder anderen ruim 2,7 miljoen volgers op Instagram. Echter is het een aderlating dat door het uitvallen van 1 vechter een heel evenement afgelast wordt. Wij deden een analyse van de social media strategie van GLORY op Instagram. Hieruit blijkt dat de organisatie vooral inzet op slechts een beperkt aantal drijvende krachten. Het grootste deel van hun atleten blijft onderbelicht.

Om een goed beeld te krijgen, hebben wij er voor gekozen om alle posts op het officiële GLORY Instagram account van het afgelopen half jaar onder de loep te nemen. In deze periode heeft GLORY 483 posts geplaatst waarvan er 346 specifiek over een vechter gingen. De absolute koploper in deze berichtgeving is uiteraard Badr Hari. 48 posts gingen over hem. Op de tweede plaats vinden we huidig Welterweight kampioen Cédric Doumbé. Dit is een logische keuze met het oog op zijn titelverdediging tijdens GLORY 76 in november.


Instagram posts over vechters op account GLORY Kickboxing

Wat echter ook opvalt is dat GLORY voornamelijk inzet op een aantal vechters. Zo zijn er zes vechters betrokken bij 48% van alle posts. In een tijd waarin veel evenementen georganiseerd worden zal dit logisch zijn gezien het Main Event voornamelijk gepromoot wordt. Echter is er slechts 1 event aangekondigd in deze laatste zes maanden. Drie vechters van dit event staan in de top zes meest geposte vechters. GLORY heeft het meeste talent ter wereld in hun gelederen. Echter lijken zij zich alleen te bekommeren op de huidige “cash cows” zoals Badr Hari en Rico Verhoeven. Een korte termijn strategie die vooral op de lange termijn problemen op kan leveren. Met vechters als Tyjani Beztati, Mohammed Jaraya, Donovan Wisse, Yousri Belgaroui en Luis Tavares heeft GLORY goud in handen. Het probleem is echter dat zij vooral zelf aan hun eigen promotie moeten werken. GLORY kiest er op dit moment vooral voor om zich te richten op een beperkt aantal vechters. Marketing technisch gezien zou het handig zijn om juist dit de minder bekende vechters mee te nemen in de slipstream van de sterren.

Ook qua kampioenen zit er een substantieel verschil in de aandacht die door GLORY verdeeld wordt. Cédric Doumbé krijgt de meeste aandacht (door zijn partij tegen Murthel). Rico Verhoeven mag zich de King of Kickboxing noemen en doet het met 30 posts over hem in het afgelopen half jaar ook niet slecht. Tiffany van Soest is de laagst geklasseerde kampioen van GLORY met slechts 5 posts over de laatste zes maanden. Ook aan Light Heavyweight kampioen Artem Vakithov wordt weinig aandacht besteed. Slechts 6 posts gingen over hem.


Instagram posts over GLORY kampioenen op het officiële Instagram account van GLORY.

Dat er nu een heel evenement wordt afgelast door het uitvallen van 1 vechter lijkt vooral door het gebrek aan aandacht voor andere vechters. Voor de main stream kijker is het vooralsnog vooral Rico Verhoeven en Badr Hari die bekend zijn. Ook Jamal Ben Saddik is redelijk bekend bij de gemiddelde kijker. Dit heeft hij vooral aan zichzelf te danken door zijn achterban via zijn eigen kanalen te bereiken. GLORY besteedde het afgelopen half jaar slechts 9 posts over hem. Drie van deze posts kwamen na het nieuws dat Jamal de volgende tegenstander van Rico gaat worden in 2021.

Om decepties als het annuleren van een heel evenement om het uitvallen van 1 vechter te voorkomen, zal GLORY aan het werk moeten. De UFC is hierin een lichtend voorbeeld. Als er bij de UFC een vechter uitvalt, is er altijd een vechter van vergelijkbare naam en faam beschikbaar om het gat op te vullen. Hier ligt een grote uitdaging voor GLORY.

Volg MMA DNA voor al het kickboks nieuws uit binnen- en buitenland! 

Comments are closed.

Translate »