breaking news

EA Sports UFC 3 De MMA DNA review

March 9th, 2018 | by Edwin
EA Sports UFC 3 De MMA DNA review
UFC
0

Velen hebben sinds 2009 wel meerdere UFC games gespeeld. Men zal ook ondertussen verwachtingen hebben bij een nieuwe game in de serie. Wat begon bij THQ en nu bij de huidige game maker EA. Dit is de 3de UFC game van EA maar is drie keer ook echt scheepsrecht? Wij bekeken de game.

EA Sports UFC 3 (UFC3) een nieuw jaar een nieuwe game had men gedacht bij EA. Helaas door meerdere problemen omtrent de ontwikkeling hebben we de 3de game in de reeks nu pas in 2018. UFC 3 probeert de halve bittere nasmaak van deel 2 weg te spoelen. In deze review beoordelen we de game en niet de cover (just so you know). Deel 2 werd in 2016 bestempeld als een “mediocre game” die veel goed deed maar ook veel te wensen over liet. Zal UFC3 leren van de fouten van de vorige game? Ja en nee.

EA UFC 3  Laten we beginnen met de goede punten van UFC3, want die zijn er wel degelijk. Grafisch is de game weer top notch! Er zijn weinig sport games die zo mooi ogen als UFC3 en je ziet dat bij de meer populaire vechters veel oog voor detail is. Het blijft een visueel spektakel om de Octagon binnen te gaan voor de eerste keer en de gehele atmosfeer te proeven van hoe het kan zijn in het echt. Visueel en geluidstechnisch zit alles snor ook dit jaar weer. De soundtrack bestaat voornamelijk uit HipHop en Rap nummers dus voor degene die hiervan houden zit alles wel snor. Zoals elk jaar zijn zowel de groundgame als het strikingsysteem gewijzigd. Vooral de aanpassingen in het striking systeem werkte goed, alles voelde goed aan en de manier van spelen past bij de game. Je ziet dat men steeds meer voor de simulatie fighting game expierence wilt gaan. Zoals altijd zit de game barstens vol vechters, alle gewichtsklassen zijn er op de vrouwen flyweight en featherweight divisies na. De verwachting is dat EA de komende maanden nog wel DLC’s gaat uitbrengen om missende vechters alsnog in de game te krijgen. Knockout mode maakt een terugkeer wat 1 van de leukste modes was voor UFC2, zeker wanneer je het speelt tegen vrienden.

De mindere dingen van UFC3 zitten voornamelijk ook dit jaar weer op content niveau. Er is gewoon niet veel, de “Stand & Bang” mode die de game nu heeft zorgt ervoor dat als je geen ‘’vervelende’’ ground control systeem wilt leren lekker kan blijven staan. Een ander punt waar je niet echt onderuit komt is de ultimate team mode. Mensen die FIFA spelen kennen het ondertussen, je verzamelt digitale kaartjes om zo een betere vechters en stats voor je vechters te krijgen. Nu is dit alles gratis te doen maar je kan natuurlijk ook voor de microtransacties kiezen, wat ook deze keer weer veel te duur is uitgevallen. Je krijgt coins en verdient pakjes door te spelen maar dit grinden was voor mij teveel en totaal niet leuk. Iets wat de vorige games ook al hadden was collition detection. In mijn ogen zou een 3de deel in de reeks dit toch wel moeten verbeteren, maar helaas. Het is zonde aangezien dit in een game als deze zeer belangrijk is om dit op orde te hebben. Het haalt de fun weg als je ziet dat je stoot gewoon langs iemands hoofd glijdt maar je krijgt toch de KO.

Wat voor mij voornamelijk ontbrak was de fun factor. De game mist dit gewoon. Alles voelt aan als een klus die je niet echt wilt doen maar toch moet doen. Al met al een marginale stap voorwaarts voor UFC3, EA had toch meer kunnen doen met de extra develop-tijd die men had van een jaar. Ook deze keer is EA Sports UFC 3 niet de MMA-parel die men wil zien. Teveel van hetzelfde en te veel marginale verbeteringen maken de ervaring in het algemeen niet beter. Kortom, een aanrader voor alleen de echte UFC/MMA fans onder ons. Games zijn entertainment en met deze game valt er weinig te entertainen.

Eind cijfer EA UFC 3

*Game is gespeeld op PS4 Pro. PS4 of Xbox One spelers kunnen andere ervaringen hebben.